پیرامون پیام به کمیته مرکزی حزب کمونیست چکوسلواکیا در بارهء ببرک کارمل
دارالانشأ کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی دارالانشأ کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی

یادداشت مترجم:

 

 

در مورد حوادث 30 سال قبل در افغانستان که به مداخلهء نظامی اتحادشوروی، حضور دهساله و عقب نشینی آنکشور انجامید، اسناد و نوشته های زیادی در اختیار عامه قرار گرفته است. اما هنوزهم مدارک دست اول پیرامون این سالها کم بوده و یا هم به فارسی دری ترجمه نشده اند، تا پاسخگوی عطش و علاقهء فراوانِ پژوهشگران و بویژه خوانندگانِ افغان باشند. ترجمان این اسناد که تلاش خواهد کرد ترجمهء چنین مدارک را در آینده نیز ادامه دهد، فقط یک هدف دارد: آشنایی خوانندگان با اسناد بایگانی شوروی که طور مستقیم و یا غیر مستقیم با تاریخ کشور ما و حوادث بغرنج و تراژیک اخیر سالهای 70 و دههء 80 پیوند دارند.

 

 مرام من از ترجمهء این سندها سیاه و سپید کردن این یا آن حزب (بویژه ح.د.خ.ا. که من خود عضو آن بوده و همچنان سالها درکادر رهبری سازمان جوانان آن قرار داشتم و به گذشتهء خویش افتخار میکنم) و یا این یا آن رهبر نه بلکه انتقال واقعیتهای تاریخی بوسیلهء ترجمه است. این که خوانندگان از این ترجمه ها چه برداشتی میکنند، کار و حق خودشان است. اما امید میبرم که برداشت آنان عینی، واقعی و بدون اغراض بوده و این ترجمه بتواند برای خوانندگان و علاقمندان تاریخ کشور ما مؤثر و مفید باشد.

 

با عرض حرمت

 

دکتور خلیل وداد (بارش)

دِن هاگ (لاههء) هالند.

25 دسامبر 2009

 

 

دوسیه (پرونده)ء ویژه

اشد محرم

دوسیهء خاص                                                               شماره اِس. تِ- 134/ شانزدهم، مؤرخ 15 نوامبر 1978

 

 

 

مصوبهء

 

دارالانشأ کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی

 

 

پیرامون پیام به کمیته مرکزی حزب کمونیست چکوسلواکیا در بارهء ببرک کارمل

 

 

متن تلگرام به سفارت شوروی در جمهوری سوسیالیستی چکو سلواکیا تصویب است (ضمیمه).

 

 

 

 

امضای اولیانوفسکی

 

 

 

نتیجهء رأی گیری

 

امضاهای:

 

ب. پوماماریف

سوسلوف

ریابوف

ک. روساکوف

سه امضأ خوانا نیستند.

کاپیتونوف

چرننکو

 

 

 

کاپیها به رفقا گرومیکو، پوناماریوف

 

 

236

 

 

مؤرخ 10 سپتمبر 1978

 

 

 

فرستنده: 15 سپتمبر 1978 خالتورینا

 

 

 

 

اشد محرم

پیوست (ضمیمه)

 

به پ. شانزدهم، پر. 134

 

 

 

پراگ

 

سفارت اتحادشوروی

 

 

با مسئول شعبهء سیاست بین المللی کمیته مرکزی حزب کمونیست چکوسلواکیا ملاقات نموده برپایهء سفارش کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی مطلب زیر را به اطلاع آنان برسانید:

 

سفیر پیشین جمهوری دموکراتیک افغانستان در پراگ کارمل ببرک مشغول کار هدفمند در میان افغانها در داخل و خارج کشور اعم از کشورهای سوسیالیستی و سرمایه داری میباشد. تلاشهای وی باهدف بسیج  پرچمیها (اعضای گروه «پرچم» تحت رهبری ب. کارمل) در پلاتفورم مبارزه با رژیم موجود در افغانستان، علیه رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان (ح.د.خ.ا.) و دولت ج.د.ا.، در اردوی افغانستان، در مؤسسات دولتی و سازمانهای دیگر صورت میگیرد. 

 

از این فعالیتهای ک. ببرک رهبری افغانستان آگاه شده و این امر باعث عکس العمل منفی آنها شده است. این مسئله آنانی را که زمینهء مهمانوازی وی را مهیأ ساخته اند و همچنان رفقای شوروی را در موقعیت دشواری در برابر رژیم انقلابی در افغانستان قرار داده است.

 

فعالیتها برای تضعیف حزب حاکم ح.د.خ.ا. وشکست تلاشها جهت اعمار افغانستان اشتباه آمیز بوده و فقط به ضرر افغانستان خواهند انجامید.

 

بر مبنای اطلاعات ما در افغانستان سرکوب همگانی پرچمیهای وفادار به رژیم که صادقانه در مؤسسات دولتی کار میکنند متوقف شده و خانواده های پرچمیها مورد تعقیب قرار نمیگیرند. کارمل ب. باید این واقعیتها را در نظر گرفته و نتیجه گیری کند: نه خودش در فعالیهتای ضد دولتی اشتراک نماید و نه هوادارانش را به این امر تشویق نماید.

 

 

 

اولیانوفسکی

 

2 اِل. اِف.

 

2977

 

 

 

دوسیهء ویژه

 

اشد محرم

 

کمیته مرکزی ح.ک.ا. ش.  2977

مؤرخ 9 نوامبر  1978

سکتور 2

قابل برگشت به شعبهءاسناد و ارتباط کمیته مرکزی ح.ک.ا. ش. است.  

 

 

 

 

کمیته مرکزی ح.ک.ا. ش.

 

 

پیرامون پیام به کمیته مرکزی حزب کمونیست چکوسلواکیا در مورد ببرک کارمل

 

 

دفتر کمیتهء امنیت دولتی اتحادشوروی (ک.گ.ب.) در کابل به آگاهی تان میرساند که سفیر پیشین جمهوری دموکراتیک افغانستان در پراگ کارمل ببرک که رفقای چکی پس از سبکدوشی اش از پست سفارت و عدم برگشتش (به کشور) برایش پناهندگی سیاسی داده اند، در میان پرچمیها (اعضای گروه پرچم تحت رهبری کارمل ببرک) در خارج ( در کشورهای سرمایه داری و سوسیالیستی) و در افغانستان مشغول کار بسیج آنان برای مبارزه با رژیم موجود حزب دموکراتیک خلق افغانستان و حکومت ج.د.ا. است ( تلگرام شفری از کابل شمارهء خاص 1537 مؤرخ 15 نوامبر 1978).  

 

ما چنین میپنداریم که با کمیته مرکزی حزب کمونیست چکوسلواکیا تماس گرفته شده و پیشنهاد شود، تا آنان با کارمل ببرک تماس گرفته به او واضح نمایند تا جلو فعالیت خصمانه اش را علیه رژیم مترقی در افغانستان بگیرد.

 

طرح مصوبهء کمیته مرکزی ح.ک.ا. ش. ضمیمه است.

 

 

 

 

 

 

امضای معاون شعبهء روابط بین المللی

         کمیته مرکزی ح.ک.ا. ش.

 

 

ر. اولیانوفسکی

 

«9» نوامبر 1978

 

شمارهء 25- ث-2175

 











January 2nd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی